fredag 21 september 2012

Smorgasbord

Det jag främst tar med mig från den första kursdagen är smörgåsbordet.
Irmeli satte verkligen fingret på ett av problemen jag haft då det gäller att använda sociala medier. Smörgåsbordet är så välfyllt, dvs det finns i det närmaste oändligt med verktyg på nätet, att jag omöjligt kan äta av allt. Jag måste helt enkelt smaka och testa på olika saker och sedan välja det jag verkligen vill ha, välja de verktyg som fungerar bäst för mina ändamål.

Nu ska det bli intressant att testa några av verktygen i vår grupp. Visst var den första träffen givande och intressant, men det känns som att det riktiga arbetet med kursen börjar nu. Få se vilka verktyg på bordet som smakar bäst!

1 kommentar:

  1. "det känns som att det riktiga arbetet med kursen börjar nu"

    Så är det faktiskt meningen! Under våra fyra kontaktdagar hinner vi bara skrapa ytan. Om man verkligen vill ta nya värktyg till bruk, måste man tyvärr offra en massa tid till alla sorters experiment. Ofta är det också så, att man bara lär sig genom att göra misstag!

    I mina planer har jagt tänkt det så, att alla deltagarna skulle lära sig använda blogg (åtminstone på teknisk nivå) och 3 - 12 andra tjänster. Gruppen väljer fyra verktyg/distansperiod, men de får själv bestämma, om alla medlemmarna provar på alla fyra, eller om nån bara vill prova en själv, och bara läsa från andras blogg om andra tre. Jag förstår helt, att några är nybörjare och kan känna det för mycket om man måsta dividera uppmärksamhet mellan för många program.

    Små tekniska tips
    Det här inlägget är reflekterande i natur, och du kunde tänka att lägga etikett "reflektion" på det. Jag skulle också uppskata, om du satte min e-post till Inställningar>Mobil och e-post>Skicka inlägg med e-post till, då får jag genast meil, när du uppdaterar och jag behöver inte leta efter i läslistan.

    SvaraRadera